
Firmy e – biznesu specjalizujące się w sprzedaży internetowej najczęściej prowadzą działania marketingu internetowego. Często robią to same lub też zlecają takowe działania odrębnym, wyspecjalizowanym firmom z działu e – marketing. Inne firmy i osoby fizyczne prowadzące działalność internetową lub po prostu mające stronę internetową czy bloga, mogą zarabiać na kampaniach reklamowych przedsiębiorstw bądź fizycznych użytkowników Internetu. Dzieje się tak poprzez zakup i sprzedaż powierzchni reklamowej. Istnieje kilka sposobów zakupów powierzchni reklamowej. Można wyróżnić trzy najbardziej powszechne. Pierwszym rodzajem zakupu jest wykupienie miejsca na określony czas i zapłata na podstawie liczby odsłon serwisu z umieszczoną w nim reklama. Inną metoda jest rozliczanie się poprzez analizę działań internautów, na przykład mogą być brane pod uwagę kliknięcia w reklamę i przekierowanie na stronę reklamodawcy, czy działania internautów takie jak wypełnienie formularza, zarejestrowanie się na stronie reklamodawcy. Istnieję jeszcze mieszany sposób rozliczania się ze sprzedaży powierzchni reklamowej polegający na łączeniu obydwu wyżej wymienionych technik. Istnieją zagrożenia zawiązane z wyświetlaniem reklam w przeglądarkach. Wiążą się one z prywatnością użytkowników, gdyż reklamy mogą śledzić ich ruch w Internecie.